Pentti Mattilan blogi Kaikki on mahdollista...

Käykäämme joulun viettoon

  • Käykäämme joulun viettoon
  • Käykäämme joulun viettoon
  • Käykäämme joulun viettoon

Tässä on joitakin ajatuksia joulusta ja sen vietosta!

Huomaan, että joulu on taas tullut, eikä sitä voi olla huomaamatta, sillä on niin paljon jouluihmisiä, joille joulu on niin tärkeä ja merkityksellinen. Monille nämä joulunvieton perinteet ovat tärkeitä, ilman mitään muuta erityistä merkitystä joululle. Joulun viettotavat saattavat olla hyvinkin erilaisia eri puolilla maailmaa. Välillä tulee mietittyä miksi vietämme joulua? Monille löytyy erilaisia syitä ja merkityksiä joulun viettoon. Näkyvin ja kuuluvin joulu liittyy kaupalliseen lahjojen antamiseen ja saamiseen, jotkut pitää tätä lahjojen antamista niin tärkeänä, että huolehtivat myös niiden lahjojen saannista, jotka eivät saisi niitä varattomuuden tähden. Joulua vietetään kristityissä länsimaissa Jeesuksen syntymän muistojuhlana, koska tämä on vain kristittyjen juhla. Joulu tulee siitä, että Jumala halusi ottaa ihmisen muodon, joka toteutui hänen saadessaan alkunsa neitsyen synnyttäessä Jeesus lapsen Beetlehemin tallissa, sillä juutalaisten Vanhassa testamentissa profeetat olivat ennustaneet messiaan, eli kristuksen tulon monessa Raamatun eri kohdassa.

Raamatussa Uudessa testamentissa Matteuksen evankeliumissa kerrotaan kuinka Herodeksen aikana tuli tietäjiä itäisiltä mailta Jerusalemiin, koska olivat tähdistä nähneet juutalaisten kuninkaan syntymän ja halusivat tulla kumartamaan häntä Jerusalemiin. Jerusalemin papit ja kuningas Herodes tulivat tietäjien vierailun vuoksi tietämään, että kuningas on syntynyt ja löysivät messiasta koskevia profetioita Raamatusta. Itämaan tietäjät jatkoivat matkaa Beetlehemiin. Ilmeisesti näiden itämaan tietäjien aloittama perinne tuoda lahjoja (kultaa, suitsuketta ja mirhaa) Jeesukselle, jonka seurauksena haluamme jatkaa lahjojen antamista itämaan tietäjien aloittamalla tavalla, kun mekin olemme saaneet monenlaisia lahjoja. Katolisissa maissa erityisesti Espanjassa, jossa itämaan tietäjät tuovat lahjat vasta loppiaisena, ei kuten meillä muualla länsimaissa joulukuun 24 päivä, jossa käytämme ikiomaa taruolentoa joulupukkia lahjojen välittämiseen, joka on irrallinen osa joulun todellisesta vietosta.

Se on vaatinut suurta uskoa itämaan tietäjiltä tulkita tähtien merkitys, että juutalaisten kuningas on syntynyt ja toimia sen mukaan, sekä kuinka löytää hänet ja antaa kunnioitus lahjojen tuomisella hänelle. Varmaan monia mietityttää miksi Jumala halusi syntyä ihmiseksi ja elää ihmisen elämän synnittömänä? Nähdäkseni Jumalan oli helpompi olla yhteydessä meihin, kun hän oli yhteydessä ihmisen muodossa toisiin ihmisiin ja osoittaakseen, että synnitön elämä on mahdollista. Ihmisenä ollessaan hän kykeni sovittamaan meidän perinnöllisen Aadamin ja Eevan kapinallisuuden, sillä he menettivät yhteyden Jumalaan langetessaan syntiin Raamatun mukaan. Jumala halusi sovittaa meidät itsensä kanssa ottaakseen kantaakseen meidän syntivelkamme juutalaisen pääsiäisen aikoihin, kun hänet syyttömänä ristiinnaulittiin meidän syntiemme tähden, jotta meillä olisi elämä hänen kanssaan, koska hän antoi rakkauden lahjan meille. Me kaikki voimme ottaa vastaan syntiemme sovituksen halutessamme pyytämällä sitä häneltä, sillä Jeesuksen sovintoveri pesee meidät puhtaiksi kaikesta vääryydestä ja synnistä.

Jeesus kuoli ristillä ja haudattiin, jolloin hänen henkensä ja sielunsa (ihmisen iankaikkinen osa, eli persoonallisuus) poistui ruumiista, mutta ruumis aloitti mätänemisprosessin, mutta hänen persoonansa palasi ruumiiseensa kolmantena päivänä, joka muuttui ylösnousemusruumiiksi, jollaisen meistä jokainen saa ylösnousemuksessa jättäessämme maallisen tomusta valmistetun ruumiin kuollessamme. Jeesus on taivaassa Isän luona, mutta hän lähetti puolustajan Pyhän Hengen meidän avuksemme, jotta uskoisimme ja saisimme voimaa elää pyhää ja puhdasta elämää. Ihmisen henki ja sielu ovat ikuisia, joten hengellisellä kuolemalla tarkoitetaan persoonan ikuista eroa Jumalasta. Kaikki messiasprofetiat eivät ole vielä toteutuneet, joten Jeesus messias on tulossa vielä toisen kerran hallitsemaan tuhatvuotisessa valtakunnassaan. Viedään tätä joulun hyvää sanomaa kaikkialle maailmaan!

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

2Suosittele

2 käyttäjää suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelijat

NäytäPiilota kommentit (2 kommenttia)

Käyttäjän emailjuuso kuva
Juha Hämäläinen

Kirjoitat potaskaa joulupukista. Se ei ole taruolento. Olen nähnyt pukin monta kertaa elämässäni. Joskus useammankin kerrallaan enkä ollut edes humalassa vielä.

Käyttäjän rjaaskel kuva
Risto Jääskeläinen

Hyvää Joulua itse kullekin!

Toimituksen poiminnat

Tämän blogin suosituimmat kirjoitukset